28 marca 2010

Anna Walenciak-Topiłko. Głos jako narzędzie.

Wydane przez
Wydawnictwo Harmonia

Autorka będąca między innymi Kierownikiem Podyplomowego Studium Emisji i Higieny Głosu UG w swojej książce wyjaśnia jak powstaje głos, omawia zaburzenia głosu, ostrzega przed niewłaściwym z głosu korzystaniem i lekceważeniem niepokojących objawów, radzi jak o głos - narzędzie komunikacji, a dla wielu pracy - dbać i dzieli się szeregiem ciekawych, a zarazem sprawdzonych ćwiczeń przygotowujących do prawidłowej pracy głosem.

Przyznam szczerze, że część opisującą fizjologię powstawania głosu potraktowałam po macoszemu, gdyż opisy wszelkich wnętrzności człowieczych budzą we mnie obrzydzenie. Ale za to rozsmakowałam się we wspomnianych powyżej ćwiczeniach. Bo jakże się w nich nie rozsmakować, gdy ćwicząc poprawna wymowę głoski "e" mamy powtarzać: "Elokwentna Ewelina epatuje emocjami Ekwadorczyków", a dbając o właściwe wymawianie "y" powinniśmy odczytywać "Pyszałkowaty pyszczek pysznił się wybitnymi wynikami, ryzykownie prychając". Nie mniej urocze są wierszowane tekściki"

"Cia, cie, ci
ciepło mi;
uciu, eci,
bocian leci; 
być, boć, bać
mało płać!"

Nie będę już cytowała "Śniącego śledzia", "Sennego blefu", czy "Czekolady z czosnkiem", bo przekonana jestem, iż już po tym, co przytoczyłam przekonaliście się, że uświadomienie sobie roli głosu i dobrej nim pracy może przynieść miłą i zabawną konieczność ćwiczeń.

Dobrze, że trafiłam na te książkę - zaczynam ćwiczyć!

3 komentarze:

Lirael pisze...

Jako nauczycielka zdecydowanie zaliczam się do grupy "pracujących głosem". Pozycja ciekawa i na pewno warta wnikliwej lektury! Nie wiedziałam o jej istnieniu, więc jestem Ci stokrotnie wdzięczna.

Prowincjonalna nauczycielka pisze...

Lirael,
miło mi:)

KrzysztofUW pisze...

Piękna sprawa, niesamowite "dźwiękowe łamigłówki" i to chyba nie tylko dla nauczycieli, bo coraz więcej z nas mówi bardzo szybko i jednocześnie bardzo niewyraźnie - ćwiczenia jak znalazł ;-)