Renata Naprawa, Kornelia Maternicka, Alicja Taniejewska. Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne.
Wydane przez
Wydawnictwo Harmonia
Wydawnictwo Harmonia
Dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.
Dla II etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.
Podczas tworzenia ewaluacji IPE-T-ów moich uczniów z żalem myślałam, iż przystępując do konstruowania programów nie znałam publikacji Pań Naprawy, Maternickiej i Taniejewskiej.
Autorki bardzo szczegółowo określają treści kształcenia jakie uczniowie powinni opanować na właściwych etapach edukacyjnych. Oczywiście – zaznaczają, iż oczekiwania wobec uczniów należy personalizować, dobierać odpowiednio do etapu rozwojowego danego dziecka.
Wspominanie treści są podzielone na trzy główne obszary:
I – obsługiwanie samego siebie,
II – uspołecznianie,
III – rozwijanie sprawności i umiejętności.
Autorki postulują, aby treści nauczania opierać na wielozmysłowym przekazie, który – jak przekonano się empirycznie – najsilniej wpływa na rozwój.
Po dokładnym przeanalizowaniu wszystkich trzech części IPE-T-ów, stwierdzam , iż publikacje te są obowiązkowe dla padagogów, przed którymi droga zawodowa postawiła zadanie w postaci nauczania osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Gorąco polecam!
8 komentarzy:
Mając te trzy programy, oraz orzeczenie mojego ucznia mogę ułożyć IPET dla moich uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym. Trzeba jednak pamiętać ze z prezentowanych obszarów, oraz działów wybieramy te oczekiwane osiągnięcia które są realne dla tego i tylko tego określonego ucznia. Bardzo podoba mi się to ze uwzględniona została tu zasada stopniowania trudności jak również znaczne różnice w ilorazie inteligencji uczniów z niedorozwojem umysłowym w stopniu umiarkowanym. Różnice w niepełnosprawności intelektualnej które wynoszą od 40-54 Wechslera. (odchylenie od –3 do –4). Tak wiec uczniowie którzy mieszczą się w dolnej granicy tj40 i trochę powyżej opanują tylko czynności samoobsługowe i trochę z obszaru uspołecznienia, natomiast uczniowie z pułapu górnej granicy 50-54 są w stanie opanować w dużym stopniu oczekiwane osiągnięcia w tym programie. Programy uwzględniają wszystkie dzieci upośledzone w stopniu umiarkowanym. Trzeba tylko umieć umiejętnie z tych programów korzystać i dostosować wymagania do każdego indywidualnego przypadku. Szczerze polecam te trzy programy autorstwa pań: Renaty Naprawy, Korneli Maternickiej i Alicji Tanajewskiej.
Malwino,
dziękuję za komentarz:)
Uważam, że publikacja " Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla I i II etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym" jest bardzo potrzebna . Uczniowie ci realizują taka samą podstawę programową, co uczniowie z niepełnosprawnością w stopniu znacznym. Uważam, że autorki słusznie postąpiły, ze w opracowały programy tylko dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym pomijając wychowanków z niepełnosprawnością w stopniu znacznym. Każdy nauczyciel w proponowanych programach odnajdzie te treści, które adekwatnie dopasuje do swojego ucznia. Jedno dziecko będzie uczyło się tylko czynności samoobsługowych, uspołeczniania drugie zaś opanuje zarówno te jak i trudniejsze czynności związane z elementarną nauka czytania i pisania ręcznego oraz liczenia. Natomiast dzieci upośledzone w stopniu znacznym nigdy nie opanują tej umiejętności. Polecam tą książkę nauczycielom którzy piszą IPET dla swoich uczniów
Dora,
autorki powinny mieć pomnik za zasługi dla szkolnictwa specjalnego:) Miały rewelacyjny pomysł i tylko teraz trzeba istnienie tych książek rozgłaszać.
Pozdrawiam i dziękuję za komentarz:)
Kupiłam w lutym program autorstwa Renaty Naprawy, Alicji Tanajewskiej, Ewy Korzeniewskiej. Muszę stwierdzić, że spośród funkcjonujących na rynku opublikowanych programów dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim program ten spełnia najbardziej moje oczekiwania. Jest on przede wszystkim zgodny z funkcjonującą obecnie podstawa programową jak również znajduje punkt odniesienia do podstawy programowej z dnia 23 grudnia 2008. która wchodzi w życie z dniem 1 września 2009.
Program ten uwzględnia różnice w odchyleniu standardowym od-2, do -3, oraz wahania w ilorazie inteligencji od 55-69 wg Wechslera.Słowem - jest to gotowy program dla ucznia upośledzonego w stopniu lekkim.
Kupiłem również te programy.Sądzę, że są bardzo dobrze opracowane. Zawierają wiele propozycji oczekiwanych osiągnięć.Każdy nauczyciel może wybrać te które pasują do jego ucznia.Polecam.
Malwino, Piotrze,
korzystajcie i reklamujcie gdzie się da, bo warto:)
Pozdrawiam:)
Programy rewelacyjne.Kupiłem wszystkie trzy części. Do każdego ucznia dpoasowałem sobie gotowy program. Realizuje np. program klasy drugiej podstawowej pomimo,że uczeń uczęszcza do klasy czwartej. Podstawa programowa jest ta sama do szkoły podstawowej i gimnazjum. I oto właśnie chodzi. Jeżeli dziecko ma górną granice uposledzenia umiarkowanego to realizuje program z tej klasy do której uczeń uczęszcza jezeli srodkową lub dolna to obnizam klasy w tym programie. Program jest rewelacyjny tylko trzeba umiec z nim pracowac. Polecam!!!
Prześlij komentarz